5 způsobů, jak nenaletět na triky e-shopů

5 způsobů, jak nenaletět na triky e-shopů
Photo by Christin Hume / Unsplash

Nakupování na internetu je pro mnoho Čechů běžnou záležitostí. Výhody e‑shopů (široký výběr, pohodlí domova) bohužel často doprovázejí různé marketingové triky. Od falešných slev přes zmanipulované recenze až po nátlak typu „poslední kus“ – podvodníci se neustále snaží spotřebitele přemluvit k nákupu. V následujících pěti bodech shrneme konkrétní triky i ochranná opatření, abyste na ně nenaletěli. Radíme jen na základě ověřených informací (např. od ČOI či dTestu) a skutečných případů.

Falešné slevy a akční nabídky

Mnoho obchodů uvádí přehnané „sleva 50 %“ či „akční cenu“, kterou ale ve skutečnosti nikdy nepoužili. Nová pravidla (tzv. Omnibus) dokonce zakazují vypočítávat výši slev z falešně zvýšené původní ceny. ČOI upozorňuje, že pro slevy musí e-shop uvádět skutečně nejnižší cenu, za kterou daný produkt prodával nejméně 30 dní před slevou. Pokud tedy e-shop neuvede cenu, kterou jste i sami skutečně viděli před akcí, buďte na pozoru. Novinky.cz dokonce uvádějí: „Lákání na vysoké slevy z tajemné ‚běžné ceny‘ je oblíbený trik“ některých prodejců.

Jak se bránit: Vždy si zkontrolujte, jak dlouho byla původní cena uplatněna. Pokud sleva vypadá až nepřirozeně vysoká, zkuste porovnat cenu produktu i v jiných obchodech (např. pomocí porovnávačů cen jako Heureka.cz). Nepodlehněte panice z „omezené akce“ a nevěřte obchodníkům, kteří vám nenabídnou reálný výpis historie cen. Dbejte na to, zda obchod splnil zákonnou povinnost informovat o nejnižší ceně v posledních 30 dnech – pokud ne, může jít o klamavou akci.

Falešné nebo skreslené recenze a hodnocení

Zákazníci často kupují podle recenzí. Mnoho e-shopů proto shromažďuje jen vybraně pozitivní nebo dokonce falešné komentáře. E‑Bezpečí upozorňuje, že zákazník ani nepozná, zda recenzi napsal skutečný kupující, nebo sám prodejce či programátor eshopu. Nová novela spotřebitelského zákona (platná od roku 2023) přitom ukládá e-shopům povinnost ověřovat, že recenze píší skuteční zákazníci.

Jak se bránit: Čtěte recenze kriticky. Hledejte vyvážená hodnocení s konkrétními zkušenostmi – například + i – o produktu, s popisem použití. Pozor na extrémně krátké, generické či přehnaně chvályhodné komentáře. Využívejte certifikované recenzní portály (např. Piker.cz), kde má alespoň část zákazníků potvrzený nákup. A kdykoli máte možnost, inspirujte se nezávislými recenzemi produktů (nezapomeňte ale rozlišit recenze produktu a recenze obchodu). Novela zákona na ochranu spotřebitele brzy zakáže publikovat jakékoliv anonymní či neověřené recenze, proto v rámci prevence vždy volte ověřené platformy (např. recenze Heureky) nebo seriózní zdroje informací.

Nátlakové metody (FOMO – fear of missing out)

Trhákem jsou nápisy typu „Poslední kus skladem!“ nebo časově omezené nabídky („sleva 3 dny“, „dnes do půlnoci“ atd.). Takové triky záměrně vyvolávají pocit urgence, abyste zboží koupili hned. ČOI za „nekalé praktiky“ přímo považuje nepravdivé uvádění, že zboží bude k mání pouze omezenou dobu, s cílem vás přimět k okamžitému rozhodnutí. Zkrátka – pokud na e-shopu vidíte pohrdavé hlášky o omezeném množství či čase, buďte skeptičtí.

Jak se bránit: Nenechte se zmanipulovat stresem. I když hláška „poslední kusy“ může být pravdivá, může být také falešná nebo přehnaná. Dopřejte si čas na rozmyšlenou a zvažte, zda opravdu musíte kupovat hned. Vystačíte-li si s prohlížením stránky v klidu a bez spěchu, poznáte lépe kvalitu nabídky. Ať už píše e-shop cokoli o počtu kusů či lhůtách, vždy si ověřte situaci externě (zjistěte dostupnost u jiných prodejců, napište dotaz službě zákaznické podpory apod.). Připomeňte si, že ČOI považuje klamavé omezení doby či zásob za zakázanou praktiku – prodavači, kteří to dělají, tak zkrátka riskují pokutu.

Ověřte si důvěryhodnost obchodu

Než něco koupíte, zjistěte si o e-shopu co nejvíce. Zkontrolujte, zda je snadno dohledatelný provozovatel (firma), IČO a telefon/kontakt. dTest varuje, že anonymní e-shopy (bez uvedených údajů) bývají typicky podvodné. Nedohledáte-li na stránce údaje o podnikateli, je to signál, abyste hledali nákup jinde. Dále se podívejte na hodnocení prodejce: pomoci mohou recenzní servery (Heureka, Firmy.cz, Facebook) i služba VašeStížnosti.cz. Dívejte se zejména na vzorek zkušeností (např. upozorňují zákazníci na pomalou komunikaci nebo jiný tovar, než objednali). ČOI navíc vede seznam „rizikových e-shopů“ – u těch doporučuje nakupovat opatrně či se jim vyhýbat. Recenzní portály často odhalí problémy se spolehlivostí i kvalitou komunikace.

Jak se bránit: Použijte známé nástroje: zadejte do obchodního rejstříku název firmy, ověřte IČO; vyhledejte e-shop na Seznamu/Google společně s názvem – často jsou vidět stížnosti. Heureka.cz či jiné srovnávače mohou ukázat, jak prodejce reaguje na dotazy zákazníků. Ptejte se i známých nebo hledejte na sociálních sítích – někdo mohl mít špatné zkušenosti. Pokud e-shop není nikde registrovaný nebo má špatné recenze, nehněte se riskantnímu nákupu. V praxi se ukazuje, že problematické obchody lákají lačné klienty profesionálním designem a podezřele pozitivními recenzemi, ale po zaplacení zásilka často zpozdí nebo vůbec nedorazí. Buďte tedy obezřetní a raději si ověřte, že nakupujete u důvěryhodného prodejce.

Skryté poplatky, automatické služby a další úskalí

Pozor na to, co máte (nebo nemáte) ve smlouvě a obchodních podmínkách. Některé e-shopy skrytě přidávají další položky – třeba automatické „VIP členství“ s měsíčním poplatkem. dTest popisuje případ, kdy e-shop přidal do VOP pravidelný poplatek 179 Kč za VIP program, aniž by to na první pohled uvedl – a sám si pak po zaplacení z objednávky strhl další peníze. Takové „překvapivé ujednání“ je dle zákona neplatné, ale bohužel poškozenému může vzniknout škoda. Čtěte proto pozorně obchodní podmínky: zda je tam zmínka o povinném členství, poplatku za aktivaci či za vrácení zboží. Stejně tak si zkontrolujte, zda není nákup automaticky zakryt platbou předplatného (např. nutnost každoroční platby za prodloužení záruky apod.).

Dalším trikem je zaměnit očekávané doručení. Někteří prodejci slibují „expresní odeslání do 24 hodin“, přitom realita je jiná – obchodník často zboží ani nevlastní a je jen zprostředkovatelem zboží třetích stran (třeba z Číny). dTest popisuje, že ač je „expresně odesláno“, odbavení zboží může trvat měsíce. Vždy si ověřte: jaká je skutečná doba dodání (zda nezmiňuje „skladem v ČR“), a zjistěte, co vše je započítáno v ceně (doprava, balné, pojištění). Pokud při nákupu vidíte přihlášení na nějakou další službu či program (např. pojištění zboží, VIP club apod.), raději to odškrtněte.

Jak se bránit: Než potvrdíte platbu, projděte si nákupní košík a obchodní podmínky. Zkontrolujte, že vám nikdo nepřidal další položky (povinné členství, pojištění, příplatek za doručení apod.). V objednávce se ujistěte, že rozumíte všem popisům (např. co je zahrnuto v „expresním odeslání“). Pokud zjistíte, že jste omylem přijali nějaký poplatek (např. automatické členství), můžete se bránit – dTest radí, že neplatné klauzule neovlivňují platnost smlouvy a lze žádat vrácení neoprávněně stržených částek. K podobným detailům nás upozorňuje i zákon (např. povinnost jasně informovat o ceně a závazcích).

Závěr

Řídit se těmito pěti radami vám pomůže předejít nejčastějším nástrahám českých e-shopů. Vždy berte nabízené akce s rezervou – příliš vysoká sleva bez prověřených zdrojů je podezřelá. Čtěte recenze s rozmyslem, neuvěřte reklamě ani anonymním hodnocením. Nenechte se zmanipulovat „limitovanými“ nabídkami; dbejte na ověření informací a buďte skeptičtí k pocitu naléhavosti. Zkontrolujte si identitu a důvěryhodnost prodejce (například přes oficiální databáze nebo recenzní portály). A konečně – mějte přehled o podmínkách platby a dopravy, abyste nevstoupili do nevýhodného závazku. S touto souborem prověřovacích otázek můžete v klidu nakoupit: lépe připravený spotřebitel se před podvody mnohem lépe ubrání.

Zdroje: Česká obchodní inspekce, dTest, E‑Bezpečí, Novinky.cz a další odborné publikace poskytují výchozí data a rady, na nichž je tento článek postaven.